Zapytanie o zgodę na marketing bezpośredni – część druga

Jeszcze nie ucichły echa wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie z dnia 4 stycznia 2019 r., sygn. IV Ca 1873/16, o którym pisałem tutaj, a znów o temacie zgody na marketing bezpośredni zrobiło się głośno. Tym razem za sprawą Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w dwóch decyzjach odniósł się do tego tematu. A […]

Czytaj dalej
Darmowy e-book “Nieuczciwa konkurencja”

Zostałeś poszkodowany przez nieuczciwego konkurenta? Konkurent podebrał Ci pracowników lub pozyskał tajemnicę Twojego przedsiębiorstwa? A może nakłaniał Twoich klientów do zerwania z Tobą umowy? Albo rozpowszechniał o Tobie nieprawdziwe informacje? Chciałbyś coś z tym zrobić, ale nie za bardzo wiesz, co możesz? Przygotowałem dla Ciebie krótki poradnik, z którego dowiesz się, jakie przysługują Ci prawa, […]

Czytaj dalej
Sąd zakwestionował sens klauzuli wyłączności w umowie pośrednictwa

Wśród pośredników w obrocie nieruchomościami emocje wzbudził wyrok Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum w Szczecinie z dnia 6 marca 2019 r., sygn. XI GC 1869/18, w którym sąd wypowiedział się na temat zakresu klauzuli wyłączności.  Emocje zresztą uzasadnione, gdyż wyrok przynajmniej w części podważa sens klauzuli wyłączności w umowach pośrednictwa. Zapewnienie klientowi możliwości samodzielnej sprzedaży nieruchomości (bez […]

Czytaj dalej
Były pracownik wykorzystuje tajemnice przedsiębiorstwa

Lista klientów, dane sprzedażowe, technologia, know-how. Wszystko, co decyduje o sukcesie Twojej firmy. Z pewnością nie chciałbyś, aby te informacje trafiły do konkurencji. A teraz wyobraź sobie sytuację, w której z firmy odchodzi kluczowy pracownik, który miał dostęp do tych wszystkich informacji. I niedługo zaczynają odchodzić klienci. Czy to dlatego, że były pracownik założył konkurencyjną […]

Czytaj dalej
“Kupimy mieszkanie w tej okolicy” – nieuczciwa konkurencja pomiędzy pośrednikami

„Młode małżeństwo kupi za gotówkę mieszkanie w tej okolicy”. „Cześć, chcemy kupić mieszkanie w tym bloku. Może być do remontu. Magda i Tomek”. Tego typu ogłoszenia można niekiedy znaleźć w skrzynkach pocztowych bądź na drzwiach wejściowych do bloków. Jak donoszą media, niekiedy za takimi ogłoszeniami nie stoją ani „młode małżeństwa” ani „Magda i Tomek”, lecz […]

Czytaj dalej
Zapytanie o zgodę na marketing bezpośredni

W Internecie głośno ostatnio o wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie IV Wydział Cywilny Odwoławczy z dnia 4 stycznia 2019 r., sygn. IV Ca 1873/16 dotyczącym marketingu bezpośredniego. Ponieważ w codziennej działalności zajmuję się zarówno prawem reklamy jak i prawem telekomunikacyjnym, to nie mogłem ominąć okazji do napisania kilku słów o tym wyroku. Przedmiotem postępowania […]

Czytaj dalej
Typosquatting jako czyn nieuczciwej konkurencji

Typosquatting polega na używaniu domeny internetowej łudząco podobnej do domeny innego użytkownika (lub znaku towarowego bądź nazwy przedsiębiorstwa), z reguły poprzez pominięcie lub przestawienie jednej lub kilku liter. Działanie takie obliczone jest na pomyłki internautów (literówki) w polu adresowym przeglądarki internetowej. Jeśli internauta się pomyli i błędnie wpisze adres strony, może znaleźć się na stronie […]

Czytaj dalej
Prawo własności przemysłowej: Obowiązek udzielenia informacji a tajemnica przedsiębiorstwa

Wyrokiem z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. SK 19/16 Trybunał Konstytucyjny uznał przepis art. 2861 ust. 1 pkt 3 Prawa własności przemysłowej za niezgodny z Konstytucją. Przepis ten przewidywał, że uprawniony z patentu, dodatkowego prawa ochronnego, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji lub osoby, której ustawa na to zezwala mogła złożyć do sądu wniosek […]

Czytaj dalej
UOKiK: Kary pieniężne dla osób zarządzających przedsiębiorstwem

W życie wchodzą nowe sankcje związane z naruszeniami zakazu stosowania we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych oraz zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Do tej pory Prezes UOKiK mógł nałożyć karę pieniężną na samego przedsiębiorcę (czyli np. na spółkę). Teraz kara będzie mogła zostać nałożona również na „osobę zarządzającą”, czyli „kierującego […]

Czytaj dalej
Dlaczego nazwa przedsiębiorstwa powinna mieć zdolność odróżniającą?

Ciekawy spór zakończył się niedawno przed krakowskim Sądem Apelacyjnym (wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 5 września 2018 r., sygn. I AGa 198/18). Przedmiotem sprawy pomiędzy dwoma przedsiębiorcami działającymi w branży hotelarskiej było to, czy wyraz GRAND „może zostać odebrany przez przeciętnego, modelowego odbiorcę jako oznaczenie konkretnego hotelu czy jako określenie pewnej jakości hotelu”. […]

Czytaj dalej