Polisolokaty: opłaty likwidacyjne – ciąg dalszy

Jakiś czas temu na blogu analizowałem orzecznictwo sądowe dotyczące odzyskiwania opłat likwidacyjnych pobieranych przez ubezpieczycieli w związku ze zrywaniem tzw. polisolokat. Ponieważ przybywa osób, które na tego typu inwestycjach straciły niemałe pieniądze, pojawia się coraz więcej wyroków sądowych. Dzisiaj chciałbym przeanalizować kilka najnowszych (w większości zapewne nieprawomocnych) wyroków, które dostępne są w Internecie. Wyrok Sądu […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe: Sąd Najwyższy o premiach pieniężnych – ciąg dalszy

Niedawno zostało opublikowane uzasadnienie kolejnego orzeczenia w sprawie „premii pieniężnych” – jednej z opłat pobieranych przez sieci handlowe od dostawców. Opłaty te do 2014 r. były dość powszechnie kwalifikowane przez sądy jako niedozwolone opłaty półkowe. Od 2014 r. zarówno sądy okręgowe, sądy apelacyjne, jak i Sąd Najwyższy wydały wiele sprzecznych orzeczeń. W jednych uznawały takie […]

Czytaj dalej
Nieuczciwa konkurencja: kto może popełnić czyn niedozwolony?

Kilka razy wspominałem już na tym blogu, że ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji co do zasady ma zastosowanie do stosunków pomiędzy przedsiębiorcami. Regułą zatem jest, że zarówno sprawca czynu nieuczciwej konkurencji, jak i poszkodowany muszą być przedsiębiorcami. Ale czy zawsze tak jest? Poniżej odpowiem na pytanie, czy sprawcą może być wyłącznie przedsiębiorca, czy też w […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe: wliczanie opłat w cenę towaru

Od wielu lat jednym z głównych argumentów, jakimi posługują się sieci handlowe w sporach o opłaty półkowe, jest twierdzenie, że dostawcy wliczają opłaty w cenę towaru sprzedawanego do sieci, co miałoby powodować, że dostawcy nie są pokrzywdzeni. Kolejne jednak orzeczenia sądowe pokazują, że nawet jeśli w konkretnej sprawie ma miejsce taka sytuacja, to wcale nie […]

Czytaj dalej
Nieuczciwa konkurencja: klauzula generalna

We wcześniejszych wpisach dotyczących nieuczciwej konkurencji wielokrotnie odwoływałem się do tzw. klauzuli generalnej, powołując się przy tym na art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dzisiaj czas na wyjaśnienie tego pojęcia. Na początek warto zapoznać się z systematyką ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a w szczególności ze sposobem, w jaki czyny nieuczciwej konkurencji […]

Czytaj dalej
Sprzedaż towarów poniżej kosztów wytworzenia

W wielu branżach cena jest podstawowym elementem walki konkurencyjnej. A przy wprowadzaniu produktu na rynek, promowaniu produktu czy jego wyprzedaży, cena dla finalnego odbiorcy może zbliżyć się do kosztu jego wytworzenia, a nawet być od tego kosztu niższa. Czy takie ukształtowanie ceny jest dopuszczalne? Dzisiaj chciałbym się zająć jednym z aspektów takiej sytuacji, a mianowicie […]

Czytaj dalej
Jednostronna umowa z galerią handlową

Analizując kolejne „projekty” umów najmu lokali w galeriach handlowych, nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wiele z nich w żaden sposób nie zabezpiecza interesu najemców. Umowy te to w dużej części przypadków wielostronicowe opisy obowiązków najemcy i sankcji, jakie temu najemcy grożą. Brak jest w zasadzie jakichkolwiek uprawnień najemcy, a często można spotkać się z […]

Czytaj dalej
Wzorowa współpraca z sieciami handlowymi?

W zeszłym tygodniu na portalspozywczy.pl przeczytałem artykuł o tym, jak to jedna z sieci handlowych (konkretnie Biedronka) rozesłała do niektórych dostawców listy z prośbą o podpisanie deklaracji o wzorowej współpracy. Oczywiście wszyscy ci dostawcy deklarację taką podpisali. Zajmując się od wielu lat obsługą prawną dostawców do sieci handlowych, wielokrotnie spotykałem się z różnymi „lojalkami” podpisywanymi […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe: Sąd Najwyższy o premiach pieniężnych

W dniu 18 listopada 2015 r. podjął kolejną uchwałę dotyczącą opłat półkowych (sygn. III CZP 73/15). Sama treść uchwały tak naprawdę nic nie rozstrzyga, z niecierpliwością czekam na jej uzasadnienie. Przedstawiciele dostawców twierdzą, że z uchwały i ustnego uzasadnienia wynika, że Sąd Najwyższy nie wykluczył, aby „premia pieniężna” mogła stanowić opłatę półkową. Z kolei przedstawiciele […]

Czytaj dalej
Ochrona pomysłu na reklamę

Jednym z problemów, z jakimi stykają się zarówno agencje reklamowe jak i freelancerzy działający na rynku reklamowym, jest kwestia ochrony pomysłu na reklamę, czy też koncepcji całej kampanii reklamowej. Dotyczy to w szczególności w sytuacji, gdy dobry pomysł jest przedstawiany potencjalnemu kontrahentowi, a kontrahent oczywiście pomysł ten wykorzystuje, ale bez udziału pomysłodawcy. I oczywiście pomysłodawca […]

Czytaj dalej