Nieuczciwa konkurencja i oczernianie konkurentów – częste zjawisko w obrocie gospodarczym

Z badań, które zostały niedawno opublikowane przez Rzetelną Firmę, wynika, że oczernianie, o którym pisałem już na tym blogu, stanowi powszechny problem w obrocie gospodarczym. Według ww. badań, aż 1/3 przedsiębiorców spotkała się w ostatnim roku z rozpowszechnianiem przez konkurentów nieprawdziwych informacji w celu zdyskredytowania tego przedsiębiorcy w oczach klientów. To ogromna liczba naruszeń zasad […]

Czytaj dalej
Prace nad nową ustawą w sprawie m.in. opłat półkowych

W Sejmie trwają prace nad poselskim projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów, który to projekt dotyczy relacji dostawcy – sieci handlowe, w tym takich problemów, jak opłaty półkowe czy wydłużone terminy płatności. Spływają opinie różnych organów i instytucji. Opinie te zawierają szereg […]

Czytaj dalej
Przejęcie bazy klientów przez byłego pracownika jako wykorzystanie tajemnicy przedsiębiorstwa pracodawcy

Boisz się, że odchodzący pracownik założy własną działalność i przejmie Twoich klientów? Nie wiesz, czy przysługują Ci w takiej sytuacji jakiekolwiek środki ochrony? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Przychodzą do mnie klienci – przedsiębiorcy z pytaniem, co zrobić w sytuacji, w której były pracownik kopiuje bazę klientów i wykorzystuje ją we własnej działalności. I […]

Czytaj dalej
Przedwczesna radość z ustawy krajobrazowej

Niektóre media w niedzielę triumfalnie obwieściły wejście w życie ustawy krajobrazowej. Jest to radość niestety przedwczesna. Ustawa krajobrazowa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a nie podpisania przez Prezydenta. A że została ogłoszona w dniu 10 czerwca 2015 r., to na jej wejście w życie musimy poczekać […]

Czytaj dalej
Ochrona dóbr osobistych jako podstawa uchylania uchwał organów spółek

Dzisiejszy wpis wyjątkowo nie będzie dotyczył prawa reklamy ani nieuczciwej konkurencji, lecz prawa gospodarczego i ochrony dóbr osobistych. Ciekawą kwestią zajmował się bowiem Sąd Apelacyjny w Lublinie w wyroku z dnia 4 marca 2015 r, sygn. I ACa 762/14. Były prezes zarządu spółki akcyjnej wniósł o stwierdzenie nieważności, ewentualnie uchylenie uchwały rady nadzorczej tej spółki […]

Czytaj dalej
Prawna kwalifikacja reklamy ukrytej

Brak skuteczności tradycyjnych reklam może rodzić pokusę sięgnięcia po środki niestandardowe, które pozwolą przezwyciężyć niechęć odbiorców do reklam. Jednym z takich środków jest tzw. reklama ukryta (kryptoreklama). Najogólniej mówiąc reklamą ukrytą może być zachęcający do nabywania produktów lub usług przekaz, który u odbiorcy wywołuje wrażenie, że nie jest reklamą, lecz informacją neutralną. Innymi słowy reklama […]

Czytaj dalej
Oczernianie – wiadomości nieprawdziwe a wiadomości wprowadzające w błąd

Żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego. Konsumenci mają prawo do informacji, a przedsiębiorcy – prawo do rozpowszechniania informacji. Informacja jest bardzo często samodzielnym „towarem” stanowiącym przedmiot obrotu gospodarczego. Wszyscy przedsiębiorcy chcieliby, aby o ich firmach krążyły tylko pozytywne informacje. Niezwykle trudno jednakże jest uniknąć sytuacji, w których pojawiają się negatywne informacje o firmie. Zdarza się również, […]

Czytaj dalej
Zwrot opłat za „usługi merchandisingowe” we współpracy z sieciami handlowymi

Wielu dostawców zetknęło się z zagrażającymi ich interesom praktykami sieci handlowych, w tym m.in. z opłatami półkowymi, wydłużonymi terminami płatności czy nieograniczonym prawem zwrotu dostarczonych towarów. Mniej powszechnym, ale nie mniej dotkliwym problemem jest wymuszanie przez sieci handlowe na dostawcach zawarcia z inną firmą tzw. umowy merchandisingowej, na mocy której dostawca płaci tej firmie m.in. […]

Czytaj dalej
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji stosowanej przez sieci handlowe

Politycy licytują się na propozycje dotyczące zwalczania nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe. Niedawno pisałem o tym, że grupa posłów złożyła projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów (http://www.kancelariamojecki.pl/oplaty-polkowe-projekt-nowej-ustawy/). Dzisiaj z kolei czytałem wypowiedź byłego Ministra Rolnictwa zapowiadającego podjęcie bliżej nie określonych kroków […]

Czytaj dalej
Czy można wyłączyć odpowiedzialność agencji reklamowej wobec reklamodawcy za nieuczciwą reklamę

Agencja reklamowa odpowiada wobec poszkodowanego przez nieuczciwą reklamę (tj. reklamą stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji w myśl art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Podstawą odpowiedzialności jest wtedy art. 17 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: Art. 17. Czynu nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu art. 16, dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował. W […]

Czytaj dalej