Zwrot opłat za „usługi merchandisingowe” we współpracy z sieciami handlowymi

Wielu dostawców zetknęło się z zagrażającymi ich interesom praktykami sieci handlowych, w tym m.in. z opłatami półkowymi, wydłużonymi terminami płatności czy nieograniczonym prawem zwrotu dostarczonych towarów. Mniej powszechnym, ale nie mniej dotkliwym problemem jest wymuszanie przez sieci handlowe na dostawcach zawarcia z inną firmą tzw. umowy merchandisingowej, na mocy której dostawca płaci tej firmie m.in. […]

Czytaj dalej
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji stosowanej przez sieci handlowe

Politycy licytują się na propozycje dotyczące zwalczania nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe. Niedawno pisałem o tym, że grupa posłów złożyła projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów (http://www.kancelariamojecki.pl/oplaty-polkowe-projekt-nowej-ustawy/). Dzisiaj z kolei czytałem wypowiedź byłego Ministra Rolnictwa zapowiadającego podjęcie bliżej nie określonych kroków […]

Czytaj dalej
Czy można wyłączyć odpowiedzialność agencji reklamowej wobec reklamodawcy za nieuczciwą reklamę

Agencja reklamowa odpowiada wobec poszkodowanego przez nieuczciwą reklamę (tj. reklamą stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji w myśl art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Podstawą odpowiedzialności jest wtedy art. 17 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: Art. 17. Czynu nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu art. 16, dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował. W […]

Czytaj dalej
Czy osoby prawne mają dobra osobiste?

Czym są dobra osobiste? Dobra osobiste kojarzą się przede wszystkim z prawami osobistymi człowieka. Słownik PWN mówi, że dobra osobiste to „godność i prawa osobiste człowieka, takie jak wolność, nietykalność, ochrona zdrowia, prawo do prywatności” (http://sjp.pwn.pl/szukaj/dobra-osobiste.html). Również Kodeks cywilny wprost wymienia tylko dobra osobiste człowieka:   Art. 23. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe – zmiany nazewnictwa na przestrzeni lat

Od niemal 9 lat zajmuję się m.in. prowadzeniem postępowań sądowych o zwrot tzw. „opłat półkowych” (opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży). Pomimo upływu lat sądy w dużej mierze nadal przyznają rację dostawcom w sporach z sieciami handlowymi i uznają pobierane z różnych tytułów opłaty za czyn nieuczciwej konkurencji. Dostawcy w ten sposób odzyskują przynajmniej część […]

Czytaj dalej
Czy reklama superlatywna jest dozwolona?

„Nr 1 w Polsce”, „Najlepszy na świecie”, „Najpiękniejszy…”, „Niepowtarzalny” – to przykłady haseł wykorzystywanych w tzw. reklamie superlatywnej. Praktyka pokazuje, że tego typu hasła coraz częściej są wykorzystywane przez reklamodawców i to nie tylko na szyldach małych lokalnych sklepów, ale i w ogólnopolskiej reklamie radiowej i telewizyjnej oraz w Internecie. Czy taka praktyka jest dopuszczalna […]

Czytaj dalej
Zapis na sąd polubowny a wniosek o zawezwanie do próby ugodowej

Wczoraj Sąd Najwyższy miał zająć się następującym zagadnieniem prawnym: „Czy przepis art. 1165 k.p.c. w zakresie, w którym przewiduje odrzucenie pozwu w razie podniesienia przez pozwanego zarzutu zapisu na sąd polubowny znajduje odpowiednie zastosowanie w postępowaniu pojednawczym odnośnie wniosku o zawezwanie do próby ugodowej?”. Innymi słowy Sąd Najwyższy miał rozstrzygnąć, czy zapis na sąd polubowny […]

Czytaj dalej
Zapis na sąd polubowny a czyny nieuczciwej konkurencji

W umowach handlowych coraz częściej spotyka się zapisy na sąd polubowny. Część z nich ogranicza się do wskazania, że „wszelkie spory wynikające z umowy bądź pozostające z nią w związku” będą rozstrzygane przez sąd polubowny. Przykładowo modelowa klauzula arbitrażowa wskazana przez Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej na stronie www tego sądu ma brzmienie: „Wszelkie […]

Czytaj dalej
Czy reklama sprzeczna z ustawą krajobrazową to czyn nieuczciwej konkurencji (nieuczciwa reklama)?

Niedawno przytoczyłem kilka faktów na temat uchwalonej, aczkolwiek jeszcze nie obowiązującej tzw. ustawy krajobrazowej (http://www.kancelariamojecki.pl/ustawa-krajobrazowa-kilka-faktow/). Dzisiaj chciałbym się skupić na skutkach naruszenia tej ustawy, przy czym nie chodzi mi o te skutki, które wprost zostały w ustawie wymienione (np. obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego, kara pieniężna, kara za popełnienie wykroczenia), ale o te, które nie […]

Czytaj dalej
Najemcy galerii handlowych – środki obrony

W sieci coraz częściej pojawiają się informacje na temat problemów najemców lokali w galeriach handlowych. Problemy te dotyczą m.in. zawyżonych czynszów i opłat eksploatacyjnych, wysokich kar umownych, różnic w stawkach czynszu dla małych i dużych najemców, ale przede wszystkim tego, że zapewnienia właścicieli galerii handlowych o ilości klientów odwiedzających galerię nie do końca się spełniają. […]

Czytaj dalej