Opłaty półkowe – zmiany nazewnictwa na przestrzeni lat

Od niemal 9 lat zajmuję się m.in. prowadzeniem postępowań sądowych o zwrot tzw. „opłat półkowych” (opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży). Pomimo upływu lat sądy w dużej mierze nadal przyznają rację dostawcom w sporach z sieciami handlowymi i uznają pobierane z różnych tytułów opłaty za czyn nieuczciwej konkurencji. Dostawcy w ten sposób odzyskują przynajmniej część […]

Czytaj dalej
Czy reklama superlatywna jest dozwolona?

„Nr 1 w Polsce”, „Najlepszy na świecie”, „Najpiękniejszy…”, „Niepowtarzalny” – to przykłady haseł wykorzystywanych w tzw. reklamie superlatywnej. Praktyka pokazuje, że tego typu hasła coraz częściej są wykorzystywane przez reklamodawców i to nie tylko na szyldach małych lokalnych sklepów, ale i w ogólnopolskiej reklamie radiowej i telewizyjnej oraz w Internecie. Czy taka praktyka jest dopuszczalna […]

Czytaj dalej
Zapis na sąd polubowny a wniosek o zawezwanie do próby ugodowej

Wczoraj Sąd Najwyższy miał zająć się następującym zagadnieniem prawnym: „Czy przepis art. 1165 k.p.c. w zakresie, w którym przewiduje odrzucenie pozwu w razie podniesienia przez pozwanego zarzutu zapisu na sąd polubowny znajduje odpowiednie zastosowanie w postępowaniu pojednawczym odnośnie wniosku o zawezwanie do próby ugodowej?”. Innymi słowy Sąd Najwyższy miał rozstrzygnąć, czy zapis na sąd polubowny […]

Czytaj dalej
Zapis na sąd polubowny a czyny nieuczciwej konkurencji

W umowach handlowych coraz częściej spotyka się zapisy na sąd polubowny. Część z nich ogranicza się do wskazania, że „wszelkie spory wynikające z umowy bądź pozostające z nią w związku” będą rozstrzygane przez sąd polubowny. Przykładowo modelowa klauzula arbitrażowa wskazana przez Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej na stronie www tego sądu ma brzmienie: „Wszelkie […]

Czytaj dalej
Czy reklama sprzeczna z ustawą krajobrazową to czyn nieuczciwej konkurencji (nieuczciwa reklama)?

Niedawno przytoczyłem kilka faktów na temat uchwalonej, aczkolwiek jeszcze nie obowiązującej tzw. ustawy krajobrazowej (http://www.kancelariamojecki.pl/ustawa-krajobrazowa-kilka-faktow/). Dzisiaj chciałbym się skupić na skutkach naruszenia tej ustawy, przy czym nie chodzi mi o te skutki, które wprost zostały w ustawie wymienione (np. obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego, kara pieniężna, kara za popełnienie wykroczenia), ale o te, które nie […]

Czytaj dalej
Najemcy galerii handlowych – środki obrony

W sieci coraz częściej pojawiają się informacje na temat problemów najemców lokali w galeriach handlowych. Problemy te dotyczą m.in. zawyżonych czynszów i opłat eksploatacyjnych, wysokich kar umownych, różnic w stawkach czynszu dla małych i dużych najemców, ale przede wszystkim tego, że zapewnienia właścicieli galerii handlowych o ilości klientów odwiedzających galerię nie do końca się spełniają. […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe – projekt nowej ustawy

Wciąż nie ustaje batalia odnośnie pobieranych m.in. przez duże sieci handlowe tzw. opłat półkowych. W obecnie obowiązującym prawie możliwość dochodzenia zwrotu opłat półkowych (często ukrywanych pod postacią opłat marketingowych, opłat za ekspozycję, opłat za otwarcie nowej placówki handlowej, bonusów warunkowych i bezwarunkowych, rabatów potransakcyjnych itp.) przewidziana jest w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy […]

Czytaj dalej
Sieci handlowe i prawo zwrotu towarów

Niedawno miałem okazję wypowiadać się dla jednego z branżowych portali internetowych na temat występującego często w relacjach dostawcy – sieci handlowe prawa zwrotu towarów. Teraz nadszedł czas na powołanie się na bardzo istotny wyrok warszawskiego Sądu Apelacyjnego, w którym przysługująca sieci handlowej klauzula przewidująca prawo zwrotu towarów została uznana za nieważną, a samo jej zastrzeżenie […]

Czytaj dalej
Sąd Najwyższy o opłatach półkowych raz jeszcze

Niedawno w moje ręce trafił mało znany wyrok Sądu Najwyższego dotyczący „opłat półkowych”. Wyrok ten kontynuuje dotychczasową linię orzeczniczą Sądu Najwyższego.   Z wyroku z dnia 16 stycznia 2015 r., sygn. III CSK 244/14 wynika przede wszystkim, że: eksponowanie towaru na półkach to nie jest usługa na rzecz dostawcy („za ekwiwalent z tytułu pobieranego przez […]

Czytaj dalej
„Ustawa krajobrazowa” – kilka faktów

Tzw. „ustawa krajobrazowa”, zwana także „ustawą antyreklamową”, wywołuje niemało emocji, zarówno u reklamodawców, jak i przedstawicieli gmin. Pomimo wielu publikacji na ten temat niewiele mówi się, na czym właściwie polegają zmiany wprowadzone tą ustawą. Niniejszy artykuł jest próbą uporządkowania najważniejszych przepisów nowej ustawy mogących mieć wpływ na rynek reklamowy. „Ustawa krajobrazowa”, a dokładnie ustawa z […]

Czytaj dalej