Czy reklama sprzeczna z ustawą krajobrazową to czyn nieuczciwej konkurencji (nieuczciwa reklama)?

Niedawno przytoczyłem kilka faktów na temat uchwalonej, aczkolwiek jeszcze nie obowiązującej tzw. ustawy krajobrazowej (http://www.kancelariamojecki.pl/ustawa-krajobrazowa-kilka-faktow/). Dzisiaj chciałbym się skupić na skutkach naruszenia tej ustawy, przy czym nie chodzi mi o te skutki, które wprost zostały w ustawie wymienione (np. obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego, kara pieniężna, kara za popełnienie wykroczenia), ale o te, które nie […]

Read more

Najemcy galerii handlowych – środki obrony

W sieci coraz częściej pojawiają się informacje na temat problemów najemców lokali w galeriach handlowych. Problemy te dotyczą m.in. zawyżonych czynszów i opłat eksploatacyjnych, wysokich kar umownych, różnic w stawkach czynszu dla małych i dużych najemców, ale przede wszystkim tego, że zapewnienia właścicieli galerii handlowych o ilości klientów odwiedzających galerię nie do końca się spełniają. […]

Read more

Opłaty półkowe – projekt nowej ustawy

Wciąż nie ustaje batalia odnośnie pobieranych m.in. przez duże sieci handlowe tzw. opłat półkowych. W obecnie obowiązującym prawie możliwość dochodzenia zwrotu opłat półkowych (często ukrywanych pod postacią opłat marketingowych, opłat za ekspozycję, opłat za otwarcie nowej placówki handlowej, bonusów warunkowych i bezwarunkowych, rabatów potransakcyjnych itp.) przewidziana jest w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy […]

Read more

Sieci handlowe i prawo zwrotu towarów

Niedawno miałem okazję wypowiadać się dla jednego z branżowych portali internetowych na temat występującego często w relacjach dostawcy – sieci handlowe prawa zwrotu towarów. Teraz nadszedł czas na powołanie się na bardzo istotny wyrok warszawskiego Sądu Apelacyjnego, w którym przysługująca sieci handlowej klauzula przewidująca prawo zwrotu towarów została uznana za nieważną, a samo jej zastrzeżenie […]

Read more

Sąd Najwyższy o opłatach półkowych raz jeszcze

Niedawno w moje ręce trafił mało znany wyrok Sądu Najwyższego dotyczący „opłat półkowych”. Wyrok ten kontynuuje dotychczasową linię orzeczniczą Sądu Najwyższego.   Z wyroku z dnia 16 stycznia 2015 r., sygn. III CSK 244/14 wynika przede wszystkim, że: eksponowanie towaru na półkach to nie jest usługa na rzecz dostawcy („za ekwiwalent z tytułu pobieranego przez […]

Read more

„Ustawa krajobrazowa” – kilka faktów

Tzw. „ustawa krajobrazowa”, zwana także „ustawą antyreklamową”, wywołuje niemało emocji, zarówno u reklamodawców, jak i przedstawicieli gmin. Pomimo wielu publikacji na ten temat niewiele mówi się, na czym właściwie polegają zmiany wprowadzone tą ustawą. Niniejszy artykuł jest próbą uporządkowania najważniejszych przepisów nowej ustawy mogących mieć wpływ na rynek reklamowy. „Ustawa krajobrazowa”, a dokładnie ustawa z […]

Read more

Co zrobić, gdy konkurent narusza zakazy z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów?

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje szereg zakazów chroniących interesy przedsiębiorców i konsumentów, w tym w szczególności zakaz porozumień ograniczających konkurencję oraz zakaz nadużywania pozycji dominującej. Sama ww. ustawa przewiduje jedynie możliwość prowadzenia postępowania przez Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów (dalej: Prezes UOKiK), nie dając jednakże przedsiębiorcom poszkodowanym działaniem konkurenta możliwości dochodzenia np. odszkodowania. […]

Read more

Na dobry początek

Serdecznie witam na blogu poświęconemu zagadnieniom związanym ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji! Mimo że obecnie obowiązująca ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji została uchwalona w 1993 r., to wiedza na temat możliwości jej wykorzystania w codziennej praktyce jest nadal niewielka. Powszechnie wykorzystuje się tę ustawę np. w postępowaniach o zwrot tzw. opłat półkowych, jednakże zapomina się często, […]

Read more