Opłaty półkowe – projekt nowej ustawy

Wciąż nie ustaje batalia odnośnie pobieranych m.in. przez duże sieci handlowe tzw. opłat półkowych. W obecnie obowiązującym prawie możliwość dochodzenia zwrotu opłat półkowych (często ukrywanych pod postacią opłat marketingowych, opłat za ekspozycję, opłat za otwarcie nowej placówki handlowej, bonusów warunkowych i bezwarunkowych, rabatów potransakcyjnych itp.) przewidziana jest w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy […]

Czytaj dalej
Sieci handlowe i prawo zwrotu towarów

Niedawno miałem okazję wypowiadać się dla jednego z branżowych portali internetowych na temat występującego często w relacjach dostawcy – sieci handlowe prawa zwrotu towarów. Teraz nadszedł czas na powołanie się na bardzo istotny wyrok warszawskiego Sądu Apelacyjnego, w którym przysługująca sieci handlowej klauzula przewidująca prawo zwrotu towarów została uznana za nieważną, a samo jej zastrzeżenie […]

Czytaj dalej
Sąd Najwyższy o opłatach półkowych raz jeszcze

Niedawno w moje ręce trafił mało znany wyrok Sądu Najwyższego dotyczący „opłat półkowych”. Wyrok ten kontynuuje dotychczasową linię orzeczniczą Sądu Najwyższego.   Z wyroku z dnia 16 stycznia 2015 r., sygn. III CSK 244/14 wynika przede wszystkim, że: eksponowanie towaru na półkach to nie jest usługa na rzecz dostawcy („za ekwiwalent z tytułu pobieranego przez […]

Czytaj dalej
„Ustawa krajobrazowa” – kilka faktów

Tzw. „ustawa krajobrazowa”, zwana także „ustawą antyreklamową”, wywołuje niemało emocji, zarówno u reklamodawców, jak i przedstawicieli gmin. Pomimo wielu publikacji na ten temat niewiele mówi się, na czym właściwie polegają zmiany wprowadzone tą ustawą. Niniejszy artykuł jest próbą uporządkowania najważniejszych przepisów nowej ustawy mogących mieć wpływ na rynek reklamowy. „Ustawa krajobrazowa”, a dokładnie ustawa z […]

Czytaj dalej
Co zrobić, gdy konkurent narusza zakazy z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów?

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje szereg zakazów chroniących interesy przedsiębiorców i konsumentów, w tym w szczególności zakaz porozumień ograniczających konkurencję oraz zakaz nadużywania pozycji dominującej. Sama ww. ustawa przewiduje jedynie możliwość prowadzenia postępowania przez Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów (dalej: Prezes UOKiK), nie dając jednakże przedsiębiorcom poszkodowanym działaniem konkurenta możliwości dochodzenia np. odszkodowania. […]

Czytaj dalej
Na dobry początek

Serdecznie witam na blogu poświęconemu zagadnieniom związanym ze zwalczaniem nieuczciwej konkurencji! Mimo że obecnie obowiązująca ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji została uchwalona w 1993 r., to wiedza na temat możliwości jej wykorzystania w codziennej praktyce jest nadal niewielka. Powszechnie wykorzystuje się tę ustawę np. w postępowaniach o zwrot tzw. opłat półkowych, jednakże zapomina się często, […]

Czytaj dalej