Blog (Nie)uczciwa konkurencja

Zapytanie o zgodę na marketing bezpośredni – część czwarta

Temat telemarketingu jest ostatnio częstym gościem na moim blogu. Bo to ważny temat.

Pisałem już o nim tutaj:

  1. część pierwsza
  2. część druga
  3. część trzecia

Z tych artykułów mogłeś się dowiedzieć w szczególności, że zdaniem Prezesa UOKiK zgoda jest potrzebna już na sam kontakt z klientem, nawet jeśli chciałbyś się zapytać tylko o zgodę na to, że możesz przedstawić ofertę.

Tak czy inaczej, żeby w ogóle zadzwonić do klienta w celach marketingowych, musisz mieć jego zgodę. Jak taka zgoda powinna wyglądać?

Zgoda na telemarketing

Do uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że zgoda powinna spełniać te same wymagania, co zgoda na przetwarzanie danych osobowych wymagana przez RODO.

Zgoda musi być:

  1. dobrowolna,
  2. konkretna,
  3. świadoma
  4. jednoznaczna,
  5. wyrażona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego.

Jeżeli zgoda ma być wyrażona w pisemnym oświadczeniu, które dotyczy także innych kwestii, zapytanie o zgodę musi zostać przedstawione w sposób pozwalający wyraźnie odróżnić je od pozostałych kwestii, w zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem.

Osoba uzyskująca zgodę musi być w stanie wykazać, że druga strona wyraziła zgodę na marketing.

Treścią zgody musi być objęte używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych nie jest równoznaczna ze zgodą na telemarketing!

Na koniec pamiętaj, że kto nie wypełnia obowiązków uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego podlega karze pieniężnej (art. 209 ust. 1 pkt 25 Prawa telekomunikacyjnego).

 

 

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w tym temacie, zapraszam Cię do kontaktu:

tel. +48 505 975 749

e-mail: info@kancelariamojecki.pl

A jeśli spotkałeś się z opisywanym problemem i chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, to pozostaw komentarz pod tym artykułem.

 

Przeczytaj też na moim drugim blogu artykuł o zarzucie potrącenia w procesie o zapłatę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *