Ochrona pomysłu na reklamę

Jednym z problemów, z jakimi stykają się zarówno agencje reklamowe jak i freelancerzy działający na rynku reklamowym, jest kwestia ochrony pomysłu na reklamę, czy też koncepcji całej kampanii reklamowej. Dotyczy to w szczególności w sytuacji, gdy dobry pomysł jest przedstawiany potencjalnemu kontrahentowi, a kontrahent oczywiście pomysł ten wykorzystuje, ale bez udziału pomysłodawcy. I oczywiście pomysłodawca […]

Czytaj dalej
Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa: nabycie informacji od osoby nieuprawnionej

Dzisiaj chciałbym zająć się omówieniem sytuacji, w której przedsiębiorca nabywa od osoby nieuprawnionej informację stanowiącą czyjąś tajemnicę przedsiębiorstwa. Osobą nieuprawnioną w tym kontekście jest osoba, która nie jest „właścicielem” konkretnej informacji i nie ma udzielonego przez „właściciela” prawa do rozporządzania tą informacją. Do nabycia może dojść w sposób całkowicie zamierzony, np. gdy przedsiębiorca nawiązuje kontakt […]

Czytaj dalej
Ustalenie danych osobowych sprawcy naruszenia dóbr osobistych w Internecie

Naruszenie dóbr osobistych i innych praw w Internecie Internet jest potężnym medium, a szkody wyrządzone za jego pośrednictwem mogą być wielokrotnie większe niż w przypadku naruszenia czyichś praw za pomocą tradycyjnych środków. I nie chodzi tylko o naruszenie dóbr osobistych (czy to osób prywatnych czy też firm, w tym spółek prawa handlowego), ale także o […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe: negocjacje roczne

Nadszedł listopad, a wraz z nim zapewne wielu z Was rozpoczęło kolejne „negocjacje” roczne z sieciami handlowymi. W ostatnich latach co najmniej kilkadziesiąt razy miałem okazję słuchać w sądach zeznań osób reprezentujących dostawców i słowo „negocjacje” pozwolę sobie ująć w cudzysłów. No bo dlaczego rozmowę, na której jedna strona komunikuje drugiej stronie warunki handlowe na […]

Czytaj dalej
Naruszenie i ochrona dobrego imienia firmy

Przeglądając różne branżowe fora internetowe nie mogę oprzeć się wrażeniu, że naruszanie dóbr osobistych konkurentów jest dość powszechną praktyką. Czy wszystkie negatywne wpisy w Internecie o Twojej firmie pochodzą od rzeczywistych niezadowolonych klientów? Czy też może autorzy wpisów tylko pod rzeczywistych klientów się podszywają, a jedynym ich celem jest zdyskredytowanie Twojej firmy? Zresztą do naruszenia […]

Czytaj dalej
Ustawa krajobrazowa skierowana do Trybunału Konstytucyjnego

Ustawa krajobrazowa, znana również jako „ustawa antyreklamowa”, została skierowana do Trybunału Konstytucyjnego – taką informację podał Związek Pracodawców Business Centre Club, który zarzuca tej ustawie m.in.: rażące naruszenie konstytucyjnego prawa własności, naruszenie zakazu działania prawa wstecz oraz zasady ochrony praw nabytych, naruszenie zasady pomocniczości. Złożony przez BCC wniosek w żaden sposób nie wstrzymuje obowiązywania ww. […]

Czytaj dalej
Skarga o uchylenie wyroku sądu polubownego – nowa procedura

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązywał będzie nowy model skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego. A zapisy na sąd polubowny są coraz częściej zawierane w umowach łączących dostawców z sieciami handlowymi, niekoniecznie zresztą z woli tych dostawców. A jak wiadomo nieuczciwa konkurencja (np. opłaty półkowe) jest często przedmiotem sporów sądowych między dostawcami a sieciami. Zmiany […]

Czytaj dalej
Koniec nowej ustawy o opłatach półkowych

Sejm obecnej kadencji zakończył już swoje prace, a w konsekwencji do kosza trafił projekt poselskiego projektu ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów. Projekt ten w założeniu miał wyeliminować nieuczciwe praktyki w relacjach dostawcy-sieci handlowe. Spotkał się on jednak z krytyką m.in. dostawców, jak […]

Czytaj dalej
Polisolokata: opłaty likwidacyjne

Czy można żądać zwrotu opłat likwidacyjnych pobieranych przez ubezpieczycieli przy okazji zrywania tzw. polisolokat – popularnego w swoim czasie „produktu” oferowanego przez banki wspólnie z towarzystwami ubezpieczeń? Dotychczasowe orzecznictwo sądowe pokazuje, że taka możliwość jak najbardziej istnieje. A jaka jest podstawa prawna dochodzenia zwrotu tych opłat? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy odwołać się do […]

Czytaj dalej
Nieuczciwa reklama porównawcza: użycie nazwy i logo konkurenta

Reklama porównawcza to obszerny temat. Dzisiaj chciałbym się skupić na jednym jej aspekcie, a mianowicie na możliwości użycia nazwy, znaku towarowego lub innych oznaczeń, którymi posługuje się konkurent, z którym chcemy się porównywać. Czy użycie takich oznaczeń jest w ogóle możliwe? W tym celu musimy odwołać się do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera […]

Czytaj dalej