Związki zawodowe a nakłanianie do niewykonania umowy

W poprzednim wpisie dotyczącym czynu nieuczciwej konkurencji z art. 12 ustawy pisałem, że podbieranie pracowników nie zawsze będzie kwalifikowane jako nieuczciwa konkurencja. Ale art. 12 nie dotyczy tylko tego tematu. Mowa jest w nim przede wszystkim o nakłanianiu do niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych albo innych obowiązków umownych, a także nakłaniania klientów przedsiębiorcy lub […]

Czytaj dalej
Podbieranie pracowników („kłusownictwo pracownicze”) a nieuczciwa konkurencja

Podbieranie pracowników, szczególnie tych wyższego szczebla, nie jest rzadkim zjawiskiem. Przedsiębiorcy, kierując się różnymi względami, oferują pracę pracownikom innych przedsiębiorców, w tym konkurentów. Akceptacja takiej oferty przez pracownika wiąże się najczęściej z odejściem tego pracownika od dotychczasowego pracodawcy. Panuje zgoda co do tego, że oferowanie pracy cudzym pracownikom nie jest samo w sobie naganne. Niekiedy […]

Czytaj dalej
Tajemnica przedsiębiorstwa a zwolnienie z zakazu konkurencji

Niedawno pisałem o naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa przez byłego pracownika poprzez przejęcie bazy klientów. Dzisiaj chciałbym się skupić na relacjach, jakie zachodzą między obowiązkiem zachowania tajemnicy a umową o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, a w szczególności tym, czy zwolnienie przez byłego pracodawcę z zakazu konkurencji oznacza jednocześnie zwolnienie z zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa. Zakaz konkurencji […]

Czytaj dalej
Nieuczciwa konkurencja i oczernianie konkurentów – częste zjawisko w obrocie gospodarczym

Z badań, które zostały niedawno opublikowane przez Rzetelną Firmę, wynika, że oczernianie, o którym pisałem już na tym blogu, stanowi powszechny problem w obrocie gospodarczym. Według ww. badań, aż 1/3 przedsiębiorców spotkała się w ostatnim roku z rozpowszechnianiem przez konkurentów nieprawdziwych informacji w celu zdyskredytowania tego przedsiębiorcy w oczach klientów. To ogromna liczba naruszeń zasad […]

Czytaj dalej
Prace nad nową ustawą w sprawie m.in. opłat półkowych

W Sejmie trwają prace nad poselskim projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów, który to projekt dotyczy relacji dostawcy – sieci handlowe, w tym takich problemów, jak opłaty półkowe czy wydłużone terminy płatności. Spływają opinie różnych organów i instytucji. Opinie te zawierają szereg […]

Czytaj dalej
Przejęcie bazy klientów przez byłego pracownika jako wykorzystanie tajemnicy przedsiębiorstwa pracodawcy

Boisz się, że odchodzący pracownik założy własną działalność i przejmie Twoich klientów? Nie wiesz, czy przysługują Ci w takiej sytuacji jakiekolwiek środki ochrony? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Przychodzą do mnie klienci – przedsiębiorcy z pytaniem, co zrobić w sytuacji, w której były pracownik kopiuje bazę klientów i wykorzystuje ją we własnej działalności. I […]

Czytaj dalej
Przedwczesna radość z ustawy krajobrazowej

Niektóre media w niedzielę triumfalnie obwieściły wejście w życie ustawy krajobrazowej. Jest to radość niestety przedwczesna. Ustawa krajobrazowa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a nie podpisania przez Prezydenta. A że została ogłoszona w dniu 10 czerwca 2015 r., to na jej wejście w życie musimy poczekać […]

Czytaj dalej
Ochrona dóbr osobistych jako podstawa uchylania uchwał organów spółek

Dzisiejszy wpis wyjątkowo nie będzie dotyczył prawa reklamy ani nieuczciwej konkurencji, lecz prawa gospodarczego i ochrony dóbr osobistych. Ciekawą kwestią zajmował się bowiem Sąd Apelacyjny w Lublinie w wyroku z dnia 4 marca 2015 r, sygn. I ACa 762/14. Były prezes zarządu spółki akcyjnej wniósł o stwierdzenie nieważności, ewentualnie uchylenie uchwały rady nadzorczej tej spółki […]

Czytaj dalej
Prawna kwalifikacja reklamy ukrytej

Brak skuteczności tradycyjnych reklam może rodzić pokusę sięgnięcia po środki niestandardowe, które pozwolą przezwyciężyć niechęć odbiorców do reklam. Jednym z takich środków jest tzw. reklama ukryta (kryptoreklama). Najogólniej mówiąc reklamą ukrytą może być zachęcający do nabywania produktów lub usług przekaz, który u odbiorcy wywołuje wrażenie, że nie jest reklamą, lecz informacją neutralną. Innymi słowy reklama […]

Czytaj dalej
Oczernianie – wiadomości nieprawdziwe a wiadomości wprowadzające w błąd

Żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego. Konsumenci mają prawo do informacji, a przedsiębiorcy – prawo do rozpowszechniania informacji. Informacja jest bardzo często samodzielnym „towarem” stanowiącym przedmiot obrotu gospodarczego. Wszyscy przedsiębiorcy chcieliby, aby o ich firmach krążyły tylko pozytywne informacje. Niezwykle trudno jednakże jest uniknąć sytuacji, w których pojawiają się negatywne informacje o firmie. Zdarza się również, […]

Czytaj dalej