Reklama e-papierosów

Mimo iż e-papierosy nie są już żadną nowością, dopiero teraz polski ustawodawca zdecydował się wprowadzić szczegółowe regulacje dotyczące tych wyrobów. W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Ustawa ta czeka obecnie na podpis prezydenta. Jest to kompleksowa i dość obszerna […]

Czytaj dalej
Dzieci w prawie reklamy

Obserwując rynek reklamowy, można dojść do wniosku, że dzieci są dość wdzięcznym elementem reklamy – zarówno gdy występują w reklamach, jak i wtedy, gdy są tych reklam adresatami. O ile sam udział dzieci w reklamie nie jest zbyt często przedmiotem zainteresowania prawa, to zupełnie inaczej ma się kwestia regulowania adresowania reklam do dzieci. Można zresztą […]

Czytaj dalej
Podatek handlowy a opłaty półkowe

Media donoszą, że kolejna sieć handlowa „poprosiła” dostawców o „złożenie oferty” udzielenia dodatkowego rabatu. Sieć uzasadnia to oczywiście wprowadzeniem podatku handlowego. Zastanawiam się, czy znowu będziemy słyszeć, że sieć nic nie wymusiła, żadnych opłat czy „rabatów” nie narzuciła, a to wspaniałomyślni dostawcy byli tak uprzejmi, że nowe opłaty półkowe wpisali do umowy? Bo przecież w […]

Czytaj dalej
Nieuczciwa reklama odwołująca się do uczuć

Dzisiaj kilka słów o reklamie odwołującej się do uczuć klientów w kontekście ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czy odwoływanie się w reklamie do uczuć jest w ogóle dozwolone? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista – trudno wyobrazić sobie generalny zakaz takiego działania. Jednakże swoboda reklamodawców nie jest tu nieograniczona. Zgodnie z art. 16 ust. […]

Czytaj dalej
Opłaty półkowe: kolejny korzystny dla dostawców wyrok Sądu Najwyższego

Co jakiś czas wspominam na blogu o kolejnych wyrokach i uchwałach Sądu Najwyższego dotyczących tak istotnego temat, jak opłaty półkowe. Dzisiaj przyszedł czas na omówienie wyroku Sądu Najwyższego z dnia 3 marca 2016 r., sygn. II CSK 123/15 (mimo iż wyrok ma już kilka miesięcy, to jego uzasadnienie dopiero niedawno zostało opublikowane). Sprawa, w której […]

Czytaj dalej
Czy ambush marketing jest zabroniony?

EURO 2016 trwa w najlepsze i jak przy okazji każdej wielkiej imprezy sportowej pojawiają się pytania związane z tzw. ambush marketingiem. Właściciele praw do oznaczeń związanych z tymi wydarzeniami, w tym do znaków towarowych, przywiązują bardzo dużą wagę do systemu licencjonowania tych oznaczeń, jak również do nadawania tytułów „oficjalnego sponsora” danej imprezy. Na rynku pojawia […]

Czytaj dalej
Kilka słów o projekcie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ujawniło w końcu projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie. Do tej pory słychać było tylko o pojedynczych pomysłach ministerstwa, w tym o wprowadzeniu katalogu zabronionych opłat półkowych, o czym już wcześniej pisałem. Teraz otrzymaliśmy gotowy projekt, ale niestety według mnie jego uchwalenie nie polepszy sytuacji dostawców […]

Czytaj dalej
Czy pracownik jest zobowiązany do ochrony tajemnic swojego pracodawcy?

W poprzednim artykule pisałem o tym, dlaczego warto z pracownikiem zawrzeć umowę o zachowaniu poufności. Dzisiaj, kontynuując ten wątek, chciałbym napisać o ochronie tajemnic pracodawcy w czasie trwania stosunku pracy. W tym miejscu przypomnę tylko, że zakaz naruszania tajemnicy przedsiębiorstwa stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku […]

Czytaj dalej
Dlaczego warto podpisać z pracownikiem umowę o zachowaniu poufności?

Dzisiaj kolejny raz chciałbym zająć się problemem, z którym styka się wielu pracodawców – odejściem kluczowego pracownika, który posiada dostęp do wielu tajemnic przedsiębiorstwa swojego pracodawcy, ujawnienie których może temu pracodawcy wyrządzić sporą szkodę. Jak się przed tym zabezpieczyć? Jeśli czytałeś już wcześniej mojego bloga, to wiesz już, że o takich rzeczach warto pomyśleć przy […]

Czytaj dalej
Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa: podstawy prawne

Wiesz już zapewne, że czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy. Tak mówi art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. I jest to podstawowy przepis (obok artykułu 23 tej ustawy przewidującego odpowiedzialność karną sprawcy) chroniący tajemnice przedsiębiorstwa. […]

Czytaj dalej