Blog (Nie)uczciwa konkurencja

Porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety

Reklama suplementów diety to gorący temat w branży. Wobec braku szczególnych zasad prowadzenia reklamy takich produktów (w przeciwieństwie do np. reklamy produktów leczniczych), już kilka lat temu podjęto próbę samoregulacji w tym zakresie.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Kilka lat temu organizacje branżowe uchwaliły „Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety”, o którym pisałem swego czasu na tym blogu.

W tamtym artykule przybliżyłem też tematykę kodeksów etycznych i kodeksów dobrych praktyk jako takich. Więc jeśli jesteś zainteresowany tym tematem, to zachęcam Cię do przeczytania również i tamtego artykułu.

Reklama suplementów diety

Przez kilka lat od uchwalenia poprzedniego kodeksu w przepisach niewiele się zmieniło i nadal nie wprowadzono żadnej rozbudowanej regulacji reklamy suplementów diety.

W tej sytuacji do pracy przystąpili nadawcy telewizyjni wraz z organizacjami zrzeszającymi producentów suplementów diety. Efektem prac jest „Porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety”. Co zawiera?

Porozumienie ma mieć zastosowanie do reklamy suplementów diety kierowanych do konsumentów w programach. Kodeks nie ma natomiast zastosowania ani do sponsorowania ani lokowania produktu. W mojej ocenie zakres zastosowania porozumienia został mocno ograniczony.

W szczególności reklama suplementów diety:

1. nie powinna być nadawana w bloku reklamowym bezpośrednio przed i po audycji dla dzieci, ani nie może być reklamą skierowaną do dzieci,

2. nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze w związku z istnieniem i przebiegiem choroby,

3. nie może sugerować możliwości zastąpienia konsultacji z przedstawicielem zawodu medycznego lub leczenia, ani możliwości zastosowania suplementu diety zamiast produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,

4. nie może w sposób niezgodny z prawem sugerować wpływu na poprawę stanu zdrowia,

5. nie może sugerować, że spożycie suplementu może zstępować zrównoważoną dietę,

6. nie może zawierać postaci lub wizerunków osób, które są przedstawicielami zawodów medycznych,

7. nie może zawierać wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia.

To oczywiście tylko najważniejsze z postanowień omawianego Porozumienia.

Dobrowolność stosowania porozumienia

Jak wspomniałem w poprzednim artykule dotyczącym reklamy suplementów diety, podstawową cechą tego typu kodeksów jest ich dobrowolność. Porozumienie nie zawiera powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

Wszystko zatem zależy od dobrej woli producentów suplementów oraz nadawców.

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie reklamy suplementów diety, zapraszam Cię do kontaktu:

tel. +48 505 975 749

e-mail: info@kancelariamojecki.pl

A jeśli spotkałeś się z opisywanym problemem i chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, to pozostaw komentarz pod tym artykułem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *