Blog (Nie)uczciwa konkurencja

Zapytanie o zgodę na marketing bezpośredni – część druga

Jeszcze nie ucichły echa wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie z dnia 4 stycznia 2019 r., sygn. IV Ca 1873/16, o którym pisałem tutaj, a znów o temacie zgody na marketing bezpośredni zrobiło się głośno. Tym razem za sprawą Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w dwóch decyzjach odniósł się do tego tematu. A wydźwięk tych decyzji jest zgoła odmienny od tego, co orzekł Sąd.

Zgoda na zapytanie o marketing bezpośredni niepotrzebna?

Z pewnością pamiętasz, że warszawski sąd uznał, że samo zapytanie abonenta o to, czy wyraża zgodę na przedstawienie oferty nie jest jeszcze marketingiem bezpośrednim, co doprowadziło sąd do wniosku, że można do klienta zadzwonić w celu zapytania o zgodę na przedstawienie oferty. A na jakim stanowisku stanął Prezes UOKiK?

A może jednak zgoda jest potrzebna?

W decyzji z dnia 21 grudnia 2018 r. nr RPZ 14/2018 uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów wykonywanie połączeń telefonicznych do konsumentów dla celów marketingu bezpośredniego pomimo nie dysponowania uprzednią zgodą tych konsumentów na ww. działania.

Prezes UOKiK przyjął, że marketing bezpośredni obejmuje nie tylko same działania sprzedażowe, ale również działania służące dostarczaniu informacji, jeśli ostatecznie efektem jest zainteresowanie adresata ofertą. Prezes UOKiK uznał, że jedną z takich czynności jest właśnie kontakt w celu uzyskania zgody na marketing bezpośredni.

Inne działania, które miałyby się mieścić w definicji marketingu bezpośredniego, to m.in. umówienie spotkania z przedstawicielem handlowym, kontakt w celu zbadania potrzeb lub oczekiwań, kontakt w celu poinformowania o akcjach promocyjnych i in.

Prezes UOKiK na takim samym stanowisku stanął również w decyzji z marca 2019 r. nr DOZiK1/2019. Również z tej decyzji zostało uznane, że marketing bezpośredni to również kontakt  mający  na  celu  uzyskanie  zgody  na  zaprezentowanie oferty.

W obu decyzjach Prezes UOKiK uznał, że skoro wykonanie połączenia w celu zapytania o zgodę na marketing bezpośredni jest marketingiem bezpośrednim, to już właśnie samo zapytanie o zgodę wymaga wcześniejszej zgody. Ciekawe, prawda?

Powyższe pokazuje, że pomimo iż przepis art. 172 Prawa telekomunikacyjnego obowiązuje już w tym brzmieniu od lat, to nadal nie ma co mówić o jakimkolwiek jego ugruntowanym rozumieniu. Z pewnością nie wpłynie to pozytywnie na pewność prowadzenia biznesu przez przedsiębiorców zajmujących się marketingiem bezpośrednim.

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w tym temacie, zapraszam Cię do kontaktu:

tel. +48 505 975 749

e-mail: info@kancelariamojecki.pl

A jeśli spotkałeś się z opisywanym problemem i chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, to pozostaw komentarz pod tym artykułem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *