Blog "Prawnik dla agencji reklamowej"

Prawa autorskie do opisów produktów

„Ukradli moje opisy produktów!” – to jeden z tych tematów, które powtarzają się co jakiś czas w mojej kancelarii. Alternatywnie jest to temat: „Otrzymałem wezwanie z uwagi na prawa autorskie do opisów produktów. Chcą odszkodowania!”. To w zasadzie dwie perspektywy tego samego problemu.

A problem dotyczy tego, czy do opisów produktów przysługują jakiekolwiek prawa autorskie. Czy też można sobie je bezkarnie kopiować.

prawa autorskie do opisów produktów

Często spotykam się z sytuacją, gdy w sklepie internetowym pojawiają się opisy produktów skopiowane z www producenta. I nie chodzi tylko i wyłącznie o czysto techniczne parametry danego produktu. Ale o cały opis napisany barwnym językiem, zachęcający do zakupu.

Prawa autorskie do opisów produktów – czy przysługują?

Opis opisowi nierówny.

Tu muszę zacytować ustawę: Utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Kluczowe są dwa pierwsze elementy: przejaw działalności twórczej i indywidualny charakter.

Na pewno nie każdy opis spełnia te kryteria. I w konsekwencji nie każdy opis będzie stanowił utwór. Nie każdy wiec opis będzie chroniony przez prawo autorskie.

Suchy opis z danymi technicznymi utworem raczej nie będzie. Z kolei barwny opis zachęcający do zakupu raczej utworem już będzie. Gdzieś między nimi leży cienka granica pomiędzy tym, co chronione prawem autorskim, a co nie.

Co jeśli nie masz praw autorskich do opisu produktu?

Jeśli widzisz fajny opis i chcesz go umieścić na swojej www, a opis stanowi „utwór”, to powinieneś co najmniej uzyskać zgodę. A bardziej formalnie – uzyskać licencję. Może się okazać, że np. producent nie będzie miał nic przeciwko skopiowaniu opisu produktu.

Tu jednak jedno ważne zastrzeżenie. Co do zasady prawa autorskie nabywa najpierw twórca – konkretna osoba. Dopiero dalej mogą one przejść np. na firmę, dla której twórca realizuje zlecenie. Więc jeśli potrzebujesz czyjejś zgody, najpierw upewnij się, że osoba/firma wyrażająca zgodę jest do tego uprawniona. Bo może się zdarzyć, że mimo iż opisy widnieją na www producenta, to producentowi wcale prawa autorskie do opisów produktów nie przysługują.

Pamiętaj też, że niewystarczające będzie zamieszczenie na Twojej www np. informacji o źródle, skąd zaczerpnąłeś opis. Taka informacja w żaden sposób nie zastąpi zgody uprawnionego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *